Trzecia kategoria stron internetowych – sklepy internetowe. Kolejne podejście jak ugryźć RWD w tym wypadku.
Jak łatwo się domyślić będzie to znowu trudniejsze niż w przypadku strony typu CMS, a w porównaniu do e-wizytówki to ogromna przepaść. Dlaczego? Sklep posiada dodatkowe strony, które są dla niego specyficzne i wymają ukazania bardzo dużej liczby szczegółów dla użytkownika, co na małych rozdzielczościach może być kłopotliwe. Są to strony ściśle związane z produktami i zakupami:
- karta produktu
- szczegółowe zdjęcia asortymentu
- koszyk
- kroki koszyka i operacje w nim
- panel dla zalogowanych użytkowników
- sprawdzanie statusu przesyłki
Temat bardzo trudny, o ile w przypadku CMS-a i stron informacyjnych możemy bez większych oporów ukryć część informacji przed użytkowniki urządzeń mobilnych, o tyle w sklepie jest to mało profesjonalne. Dlaczego? To proszę sobie odpowiedzieć na pytanie co ukryć w koszyku:
- zmianę ilości?
- usuwanie produktów?
- podsumowanie zakupów?
jak już odpowiemy sobie między innymi na te pytania to trzeba to samo zrobić dla innych stron związanych ściśle z sklepem internetowym.
W poprzednim artykule omawialiśmy tworzenie strony internetowej w formie e-wizytówki. Jak się można było łatwo przekonać to była łatwa opcja, nie wymagała żadnych trudnych zabiegów.
Czym się różni strona wykorzystująca CMS-a od e-wizytówki:
- mamy pełną kontrole nad treściami
- dowolna ilość podstron, stron, elementów www
- dodawanie grafiki, treści dodatkowych
- zarządzanie znacznikami meta
Te właśnie różnice utrudniają tak szybkie przystosowanie szablonu strony internetowej dla RWD. Trzeba przewidzieć iż może zostać dodana rożna treść, o rożnych wymiarach, długości a także specjalnie sformatowana przy użyci edytora wizualnego. Mając pewne stałe elementy w szablonie graficznym, na przykład dodatkowa prawa kolumna, trzeba się zdecydować czy jest ona widoczna na każdej rozdzielczości, czy też po przejściu na smartfon, tablet ukrywamy ją przed użytkownikiem. Tutaj powstają pierwsze dylematy czy wszystkie elementy na stronie są potrzebne i konieczne dla rozdzielczości mobilnych.
Czy istotna kwestią jest branża ?
Czy ważne jest dla kogo tworzymy stronę internetową?
To chyba nieistotne kwestie, ważniejsze są kto jest grupa docelową. Jeżeli to mają być klienci korzystający z mobilnych urządzeń to obowiązkowo musimy skorzystać z strony, która jest responsywna. Strony z tej samej branży jednej firmy będą skierowane do młodych użytkowników – korzystających z nowoczesnych technologi a inne wręcz przeciwnie.
Przykład ? Branża meblarska. Mamy zarówno nowoczesne meble dla młodych i żyjących w biegu, a także starodawne, stylizowane na stare, antyczne meble wykonane z drogich materiałów, gdzie klientem jest całkowicie inny odbiorca.
Przykłada tradycyjnej strony meblarskiej i nowoczesnej. Powyższe przykłady pokazują że firma produkująca kolonialne meble woli skorzystać z responsywnego wyglądu, a producent nowoczesnych mebli wręcz odwrotnie.